Vessel

Port Feeder Barge

Main Data

type:

self-propelled double-ended self-sustained container barge

length:

64,00 m

beam:

21,00 m

height to main deck:

4,80 m

max. draught (as seagoing vessel):

2,00 m

max. draught (as harbour vessel):

3,10 m

Tdeadweight (as seagoing vessel):

1.000 mt

deadweight (as harbour vessel):

2.500 mt

gross tonnage:

approx. 2,000 BRZ

engine configuration:

diesel-electric

propulsion:

4 x rudder propeller of 4 x 280 kW

speed:

7 knots at 3.1 m draught

class:

+ GL 100 A5 K20 BARGE
EQUIPPED FOR THE CARRIAGE OF CONTAINERS SOLAS II-2 RULE 19
+ MC AUT

capacity:

168 TEU (thereof 50% in cellguides)
14 reefer plugs

crane:

LIEBHERR CBW 49(39)/27(29) Litronic
(49 t at 27 m outreach)

Spreader:

automatic, telescopic, 6 flippers, turning device, overheight frame (telescopic)

accommodation:

6 persons (in single cabins)

Detailkonstruktion:


LNG as fuel

Port FeederBarge

The ecological quality of the Port Feeder Barge concept can be further improved by using LNG (liquefied natural gas) as fuel. Due to its low emission values LNG is estimated to become the marine fuel of the future. All disadvantages normally connected with LNG as marine fuel do not apply for the Port Feeder Barge:

  • The Port Feeder Barge does not rely on a network of bunker stations as the vessel keeps staying in one port. At the first stage the vessel could even be refuelled by LNG trucks.
  • As all containers are stowed on the weather deck there is sufficient space below the main deck to accommodate the voluminous LNG tanks. Contrary to other type of ships the Port Feeder Barge does not suffer from any loss of cargo space connected with LNG as fuel.
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innovative waterborne logistics
for container ports

PORT FEEDER BARGE HAMBURG Logo

Das Konzept

Die Port Feeder Barge soll als grüne Logistikinnovation die interne Containerlogistik des Hamburger Hafens leistungsfähiger und gleichzeitig deutlich klimafreundlicher und emissionsärmer gestalten. Das neuartige Fahrzeug bietet für die zahlreichen Containertransporte, die innerhalb des Hafens erfolgen ("Umfuhr") und derzeit noch zu ca. 95% mit dem Lkw durchgeführt werden, eine attraktive und umweltfreundliche Alternative auf dem Wasser.

Daneben soll die Port Feeder Barge im Rahmen des Hafenhinterlandverkers für die Binnenschifffahrt als "schwimmendes Terminal" fungieren und damit die Attraktivität dieses klimafreundlichen Verkehrsträgers steigern, indem sein "intermodaler Anschluss" im Seehafen deutlich verbessert wird.

Im Rahmen ihrer täglichen Rundreise durch den Hafen soll die Port Feeder Barge alle großen Umschlagsbetriebe regelmäßig miteinander verbinden. Bei Bedarf werden auch kleinere Anlagen bedient. An einer zentralen Stelle wird zusätzlich ein Liegeplatz eingerichtet, an dem die Port Feeder Barge direkt auf Binnenschiffe umschlägt.

Der Antrieb der Port Feeder Barge erfolgt mit klimafreundlichem und äußerst emissionsarmen LNG (Liquified Natural Gas). Auch eine Version mit Wasserstoffantrieb über Brennstoffzellen ist möglich.

Die Port Feeder Barge soll drei Problemfelder im Hamburger Hafen bedienen:

 

The Concept

The Port Feeder Barge is intended to be deployed as a green logistic innovation within the Port of Hamburg in order to ease internal container operation. The innovative vessel is a smart alternative to road trucking. It shall ply between the various terminals in order to shift the intra-port container haulage from road to waterway.

A daily round-the-port-service will be offered. The vessel shall call at all major terminals on a regular basis but will also serve smaller facilities on demand. One additional regular call shall be at a central berth to meet with the inland waterway vessels for direct ship-to-ship box transfer in order to shorten their time consuming trips around the port.

The Port Feeder Barge is aiming for three business fields:

 
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