Wind Feeder Barge

Port FeederBarge

Based on the Port Feeder Barge concept a new specialised vessel has been developed to carry the voluminous and heavy components for offshore windfarms from their production sites to the assembly port, especially on inland waterways and alongside the coast. The "Wind Feeder Barge" can load up to 90 m long rotor blades and tower sections with its own crane (max. load: 100 to) as well as nacelles of several hundred tons as ro-ro cargo.

The cargo deck is stretched over the entire length of the vessel and strengthened for heavy loads. The vessel of double-ended configuration is highly manoeuvrable by two rudder propellers at each end of the vessel. An innovative seafastening system for offshore components will be an integral part of the "Wind Feeder Barge".

The pre assembly logistic for offshore wind farms is getting much easier by the introduction of the "Wind Feeder Barge" as the provision, handling and transport of the components will be decoupled. Land-based cranes would become obsolet and waiting times could be eliminated.

Port FeederBarge

fair "transport logistic" 2011 in Munich: Federal German Transport Minister Ramsauer is viewing the "Wind Feeder Barge"

Main Data "Wind Feeder Barge" as pdf

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innovative waterborne logistics
for container ports

PORT FEEDER BARGE HAMBURG Logo

Das Konzept

Die Port Feeder Barge soll als grüne Logistikinnovation die interne Containerlogistik des Hamburger Hafens leistungsfähiger und gleichzeitig deutlich klimafreundlicher und emissionsärmer gestalten. Das neuartige Fahrzeug bietet für die zahlreichen Containertransporte, die innerhalb des Hafens erfolgen ("Umfuhr") und derzeit noch zu ca. 95% mit dem Lkw durchgeführt werden, eine attraktive und umweltfreundliche Alternative auf dem Wasser.

Daneben soll die Port Feeder Barge im Rahmen des Hafenhinterlandverkers für die Binnenschifffahrt als "schwimmendes Terminal" fungieren und damit die Attraktivität dieses klimafreundlichen Verkehrsträgers steigern, indem sein "intermodaler Anschluss" im Seehafen deutlich verbessert wird.

Im Rahmen ihrer täglichen Rundreise durch den Hafen soll die Port Feeder Barge alle großen Umschlagsbetriebe regelmäßig miteinander verbinden. Bei Bedarf werden auch kleinere Anlagen bedient. An einer zentralen Stelle wird zusätzlich ein Liegeplatz eingerichtet, an dem die Port Feeder Barge direkt auf Binnenschiffe umschlägt.

Der Antrieb der Port Feeder Barge erfolgt mit klimafreundlichem und äußerst emissionsarmen LNG (Liquified Natural Gas). Auch eine Version mit Wasserstoffantrieb über Brennstoffzellen ist möglich.

Die Port Feeder Barge soll drei Problemfelder im Hamburger Hafen bedienen:

 

The Concept

The Port Feeder Barge is intended to be deployed as a green logistic innovation within the Port of Hamburg in order to ease internal container operation. The innovative vessel is a smart alternative to road trucking. It shall ply between the various terminals in order to shift the intra-port container haulage from road to waterway.

A daily round-the-port-service will be offered. The vessel shall call at all major terminals on a regular basis but will also serve smaller facilities on demand. One additional regular call shall be at a central berth to meet with the inland waterway vessels for direct ship-to-ship box transfer in order to shorten their time consuming trips around the port.

The Port Feeder Barge is aiming for three business fields:

 
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